Dagligdagen 2017-10-10T11:02:45+00:00

DAGLIGDAGEN PÅ SKOLEN

DaglIgdagen vIl ofte se sådan ud:

7.00 Morgenløb og køkkenholdet møder

7.30 Morgenmad

7.50 Rengøring af bo-område

8.15 Morgensamling herefter undervisning

10.10 The-pause

12.10 Middag (herunder meddelelser og post)

13.10 Undervisningen starter igen

15.35 The-pause

18.00 Aftensmad

18.30 Stilletime til 19.30 / lektiecafe

21.30 Aftenthe

22.15 Aftentoilette på eget toilet/bad eller ophold på eget værelse

22.30 Alle skal være i sengen på eget værelse

“VI SERVERER SEKS MÅLTIDER HVER DAG – OG VI HAR BRONZEMÆRKE I ØKOLOGI”

Charlotte Rask – køkkenleder

Køkkenet på HNIE

Køkkenets helt overordnede formål er naturligvis at servere den bedst tænkelige mad, 6 måltider dagligt, for skolens elever. For os er det vigtigt, at maden smager godt, at den er varieret, at den giver nok energi til vores aktive elever, samt at der er nok af den.

Vi tager udgangspunkt i sundhedsstyrelsens 10 kostråd.  Der ud over bruger vi gerne økologiske råvarer. Lige nu har vi det økologiske spisemærke i bronze.

Vores mål er, at eleverne får viden og indsigt i madlavningsprocesser, og at de tilegner sig færdigheder, så de, i deres videre liv, bliver i stand til at lave eller vælge varieret, sund og velsmagende mad.

Køkkenet er, udover at være et professionelt køkken med de love og krav det indebærer, også et pædagogisk værksted. Køkkenet har en størrelse og er indrettet, så der er relevante og gode arbejdspladser til alle.

For os er køkkenet et vigtigt læringssted, og derfor er eleverne inddraget i hele madproduktionen. Der ud over stifter de også bekendtskab med de hygiejniske regler i køkkenet, grundlæggende ernæringsprincipper, tankerne omkring økologi, stop af madspild, og vigtigheden af et velfungerende samarbejde i en arbejdsrelation.

Hver elev har 3-4 køkkentjanser på et skoleår. En køkkentjans er en uge, hvor man er i køkkenet ENTEN fra morgen til eftermiddag ELLER fra eftermiddag til aften. Der er 5 elever i køkkenet ad gangen.

Når man har en køkkentjans, er man selv ansvarlig for at følge op på lektier, og man følger undervisningen den anden halvdel af dagen.

“Værelset er det mest prIvate man har på et efterskoleophold, og det skal alle på efterskolen respektere…”

MIt værelse — vores værelse

Værelset er det mest private man har på et efterskoleophold, og det skal alle på efterskolen respektere.

Lige så snart man står på dørtærsklen til andre elevers værelser er det som at stå foran døren til en anden families hus. Herinde bor en ”lille familie”, som har deres egne regler for, hvordan man skal være sammen, hvordan der skal se ud, hvor tingene skal være og egentlig også, hvem man vil have besøg af.

Derfor går man ikke bare ind på et andet værelse uden at have fået lov. Det lyder lidt restriktivt og firkantet, når nu man er i et stort fællesskab. Men alle på skolen har krav på at have et sted, hvor man kan være i fred og ro.

Du kommer til at bo på en blandet drenge-/pigegang, og I må besøge hinanden på værelserne, som I har tid og lyst til, men vi accepterer ikke sex.

Hvordan I vil indrette jer, aftaler I på værelset. I må i begrænset omfang medbringe hyggeting til værelset. Hvis I vil medbringe møbler eller lignende, skal det ske efter aftale med kontaktlæreren. Eksisterende møbler må ikke flyttes rundt. I må bruge klæbegummi til at hænge ting op på væggene, men der må ikke hænges noget på de malede døre, på skabe og i loftet.

Af hensyn til brandfaren er det forbudt at have stearinlys på værelset.

En hel del elever oplever i gennem skoleåret at de ikke kan finde deres ting, men det skyldes som regel glemsomhed og rod. For at du selv og andre elever kan være med til at finde dine ting, er det nødvendigt, at du skriver navn i alle dine ting, tøj, opladere, sko, friluftsudstyr – simpelt hen alt, hvad du har med på skolen.

Hvert år har vi mellem 5 og 10 store affaldsposer fyldt med godt tøj, som ikke har nogen ejermand!!!